Wednesday, July 17, 2013

Sihat Semasa Berpantang Untuk Kesihatan Sepanjang Hayat

Proses berpantang kadangkala menjadi tempoh yang sangat menyeksakan bagi sesetengah ibu terutama ibu baru yang pertama kali melalui proses pemulihan ini. Kehadiran ahli baru dalam keluarga sekaligus mengubah gaya hidup dan kehidupan kedua suami isteri. Emosi yang stabil dan sokongan suami yang kuat sangat penting bagi ibu untuk menguruskan kehadiran permata hati dan juga menguruskan kehidupan berumah tangga.

Pemakanan....kesihatan bermula dari perut!


Penjagaan kesihatan untuk ibu sangat penting sewaktu berpantang. Paling penting adalah dari segi pemakanan ibu berpantang. Elakkan memakan makanan yang boleh mendatangkan kemudaratan dan kesan jangka panjang yang tidak baik untuk ibu. Orang tua-tua selalu pesan supaya ibu-ibu berpantang ni jaga makan..jangan makan makanan yang sejuk-sejuk, kalau sayang badan la...

Memang sangat betul...tapi kalau ikut doktor, makan je semua..hehe sebab semua pun ada khasiat..ya betul juga...ibu-ibu moden sekarang ni memang susah nak dengar cakap orang tua-tua, renyah! Tapi kena ingat, kalau kita sayangkan suami dan keluarga, ikutlah pesanan orang-orang lama dan berpengalaman ni..kalau tak, terima la akibatnya nanti.. Mai yang baru anak dua ni pun dah terasa, itu yang ikut pantang orang tua..kalau tak ikut rasanya lagi teruk kot..

Macamana kita nak tahu yang sesuatu makanan tu kita boleh makan ke tak?

Prinsip Mai senang....kalau kita makan, lepas tu badan rasa bisa-bisa, seram sejuk macam nak demam, pening ke camtu..haaaa tu maknanya makanan tu kita takleh makan la..tunggu la sampai anak umur setahun ke, baru cuba makan...kalau tak...huuu merana kome...

Cuma....kalau kita tengok menu ibu berpantang biasanya sangat kurang sayur dan buah...sebab kebanyakan sayur dan buah ni sejuk-sejuk belaka...haa cari la sayur dan buah yang boleh dimakan, yang tak sejuk supaya badan kita sihat dan bertenaga, cukup nutrisi untuk jalani hidup dalam suasana yang baru.. kalau rasa nak lengkapkan nutrisi masa berpantang tu, boleh cuba vitamin Shaklee yang sesuai untuk ibu berpantang..

Kat dalam Set Berpantang ni, insyaAllah cukup lengkap dengan semua vitamin dan mineral di samping membantu ibu melancarkan perjalanan darah dan membantu melawaskan sembelit. Pendek kata, insyaAllah memang sangat best dan dalam masa yang sama juga boleh bantu membanyakkan susu ibu..

Penjagaan Diri 


Hmmmm dah banyak dah yang Mai tengok sekarang ni, dalam kalangan ibu-ibu muda la terutamanya (i pun muda jugak...hihi), langsung dah tak jaga diri sendiri semasa berpantang.. Biarkan diri tidak terurus, biarkan badan mudah masuk angin dan banyak lagi..

Kalau boleh ibu-ibu berpantang ni, jaga la diri ye..antara yang penting sangat untuk kita buat:
  • Pakai stokin....ni untuk mengelakkan badan mudah dimasuki angin..lagipun kita jalan-jalan dalam rumah, lantai kan sejuk..boleh buat bisa-bisa badan nanti..nanti badan berangin, sakit sana sini, pening sana sini..
  • Pakai la baju lengan panjang..elakkan liang-liang roma terdedah dengan persekitaran...juga untuk menghindarkan dari badan masuk angin.
  • Pakai bengkung...sekarang ni dah moden ramai yang tak nak pakai bengkung tradisional...takpe, pakai je bengkung moden macam Premium Beautiful ke, Elken ke....dah macam-macam dah sekarang ni...nak yang murah ke, yang mahal ke...semua ada..pilih je mana pilihan kalbu...
  • Pakai la bedak param, pilis semua..boleh didapati di toko-toko jamu..ni untuk buang angin dan membantu memanaskan badan.
  • Makan jamu...haa tapi jamu ni makan lepas anak dah bebas jaundice ye..supplement Shaklee untuk ibu berpantang je boleh makan dari hari pertama kelahiran..
  • Elakkan minum ais...kalau boleh biar sampai anak dah setahun ke...

Bukan apa, masa berpantang ni la kita nak jaga...nanti dah habis pantang, makan semua kita bedal...badan pun tak sempat nak jaga...

Jangan sampai nanti cik abang sayang komplen dah la...
Kalau setakat komplen je takpe jugak, boleh la buat apa-apa yang patut...
Kalau dia cari lain??? Hehehe tunggu payung emas la di syurga nanti... ^_^


Selamat berpantang ibu-ibu!


Rumaizah Zalkornain
Shaklee ID 868610
Sms/whatsapp: 016-5519641

No comments: