Wednesday, March 22, 2017

Awas!! Mood Swing, Stress Adalah Kesan Otak Kurang Nutrisi!

Assalamualaikum dan hai semua....

Risau je kalau kita ni  kalau sikit-sikit - STRESS, anak buat semak - STRESS, tak sempat masak - STRESS, mood swing - STRESS....adoyaiiii

Tau tak, mood swing dan stress tu salah satu tanda otak kita kurang nutrisi!
Oh my my..!!

Kepentingan Neurotransmitter Dalam Mengawal Mood


Kita biasa kan tengok iklan susu kat TV pasal yang sel-sel otak kena berhubung..memang betul, sel-sel otak krna berhubung supaya otak dapat mentafsir maklumat-maklumat yang sampai kepadanya dengan baik..
.
Otak kita ni sangat ajaib dan kompleks sangat..otak dipenuhi dengan sel-sel saraf yang kita panggil sebagai neuron ..
.
Di antara satu neuron ke satu neuron ada satu lagi struktur yang dipanggil sinaps..
.
Maklumat yang dihantar ke otak akan melalui neuron dan sinaps dalam bentuk bahan kimia yang dipanggil neurotransmitter..
.
Neurotransmitter ni dibina daripada blok-blok asid amino...korang tau tak, kalau badan kita kekurangan asid amino ni (sumber daripada protein), ia akan membuatkan kita mengalami depressi...huhu
.
Ada satu neurotransmitter ni nama dia Serotonin..serotonin ni fungsi dia adalah mengatur mood kita, selera makan, mengawal tekanan dan sewaktu dengannya..
.
Ok...apa impaknya kalau kita tak cukup protein dalam badan?
.
Kalau tak cukup protein, asid amino berkurang, neurotransmitter pun tak dapat dibina dengan baik untuk membawa maklumat sampai ke otak..


Cara Untuk Mengatasi Kekurangan Nutrisi


Caranya, perlu support dengan nutrisi dan supplemen yang betul, sudah pasti!
.
Perlunya protein yang baik untuk badan kita, contohnya ESP yang memenuhi keperluan 9 asid amino tak perlu yang tak boleh dijana oleh badan..
.
Selain daripada tu, vitamin B Complex juga dapat membantu mengawal mood dan mengawal stress dalam badan kita..ini kerana dalam B Complex yang lengkap ni ada vitamin B6 sangat penting dalam menghasilkan neurotransmitter otak termasuk la serotonin..serotonin tadi mai citer kan, yang berkait dengan mood kita..
.
Vitamin B12 mempunyai beberapa peranan termasuklah membantu dalam pembentukan lapisan lemak keliling sel-sel saraf yang turut dikenali sebagai sarung myelin (myelin sheath). Sarung myelin seharusnya utuh untuk sistem saraf berfungsi dengan baik. Kekurangan B12 dalam badan boleh memberi kesan buruk kepada sarung myelin. Ini akan menyebabkan impuls tidak dapat dihantar dengan baik. Kesannya, kita tidak dapat berfikir dengan baik.
.
Nak banyakkan sel-sel neuron saling berhubung antara satu sama lain, DHA sangat penting..ambil OmegaGuard untuk membekalkan keperluan DHA terbaik daripada sumber minyak ikan terbaik di dunia..
.
Kolina dalam Lecithin juga sangat penting supaya dapat menguatkan ingatan dan menghubungkan sinaps antara satu sama lain..
.
Nak lebih powerful, Vivix kan ada!

Shaklee dah jalankan pelbagai ujikaji dan ada Landmark Study terbukti semuanya selamat diambil..tingkatkan fungsi otak kita dengan supplement Shaklee..

Anda perlukan Vitamin Untuk Elak Mood Swing dan Stress?
>>>>   ORDER SEKARANG DI SINI   <<<<

Salam sayang,

Your Shaklee Health Consultant & Business Leader,
Mai
Shaklee ID |86861
Whatsapp | 016-5519641
Pengedar Shaklee Batu Gajah, Perak
Nasihat kesihatan percuma untuk pelanggan saya
Pengeposan ke seluruh Malaysia.


Jom Jadi Ahli Shaklee 
dan bersama keluarga besar iReach dan HMs
"Kenapa bayar lebih sedangkan anda boleh jimat banyak?"

No comments: