Wednesday, March 22, 2017

Mitokondria Rosak Punca Banyak Penyakit Kronik!

Minggu lepas Mai ada pergi kenduri di Rawang..jumpa la dengan sepupu Mai..sembang-sembang terbuka cerita tentang ada saudara yang sedang sakit di Institut Kanser Negara..suaminya pulak ada Alzheimer..bila suami datang lawat isteri, suami tak kenal pun isteri dek kerana sakitnya tu..
.
Alahai sedihnya...
.
Bila baca tentang Alzheimer ni, rupanya ada punca kenapa jadi penyakit ni...sama la untuk sakit Parkinson atau stroke..
.
Korang tau tak, penyakit-penyakit ni (Alzheimer, Parkinson dan strok) dalam kategori neurodegenerative disease..semua penyakit ni salah satu puncanya sebab oxidative damage - bahasa mudahnya wujudnya radikal bebas yang agresif musnahkan sel yang sihat..radikal bebas ni datang dari persekitaran kita contohnya toksin, dadah, radiasi dll..
.
Radikal bebas ni memusnahkan membran mitokondria dalam sel, lalu menyebabkan sel mati..
.
Korang tau tak apa tu MITOKONDRIA?
.
Kita semua ada mitokondria..
.
Tau tak, mitokondria yang dok dalam setiap sel dalam badan kita ni, bertanggungjawab untuk menjana 90% tenaga untuk menyokong fungsi organ-organ dalam badan supaya kita dapat terus hidup..
.
Bila mitokondria rosak dan tidak berfungsi - dek kerana radikal bebas yang radikal tu - maka kegagalan organ akan berlaku..oleh itu, kita akan jatuh sakit dan akhirnya meninggal dunia..
.
Ok nampak tak betapa pentingnya MITOKONDRIA kepada manusia? Organel dalam sel yang punya peranan yang sangat besar..mitokondria ni macam generator dalam sel..bagi tenaga pada sel supaya sel dapat berfungsi dengan baik..
.
So, boleh tak kita nak elak dari radikal bebas ni musnahkan sel dan sekaligus memusnahkan mitokondria?
.
Alhamdulillah memang boleh..iaitu dengan RESVERATROL..apa resveratrol ni pulak?
.
Resveratrol ni satu antioksidan yang sangat powerful yang boleh halang radikal bebas dari memusnahkan sel dari awal..
.
Resveratrol juga dapat menyokong fungsi mitokondria dan menggalakkan penghasilan mitokondria (mitocondria biogenesis) bila sel perlukan mitokondria yang lebih banyak..
.
Oooo...
.
Ok mana nak dapat resveratrol ni?
.
Secara umumnya, resveratrol ni banyak terdapat pada tumbuhan, subhanallah..tapi jangan susah hati sebab Shaklee awal-awal lagi dah buat kajian pasal semua ni dan terhasillah Vivix yang tinggi kandungan resveratrol dan polifenol..
.
Alhamdulillah....
.
Jadi, kalau kita semua nak elak daripada dapat penyakit kronik di usia lanjut, maka dari awal lagi perlu ambil supplement yang tinggi resveratrol ni..Vivix yang kaya dengan resveratrol ni terbukti dengan Landmark Study dapat meningkatkan kesihatan pengamalnya pada jangka masa panjang..
.
Amalkan ketika muda dan sihat, supaya kita dapat menjalani kehidupan dengan lebih baik, menjadi hamba Allah yang sentiasa bersyukur..Subhanallah...
.
Jom Vivix!

Salam sayang,
Mai
016.551.9641

#tsunamiShaklee
#shakleewarrior
#shakleeclans

No comments: