Friday, November 9, 2012

Perbezaan UBAT dan MAKANAN TAMBAHAN (SUPPLEMENT)

Ubat? Vitamin?

" Alaa sama je kan...ubat tu vitamin la..."
"Vitamin tu kan ke ubat?"

Haa...seringkali ramai di antara kita yang masih keliru perbezaan antara ubat dan supplement atau makanan tambahan...sebenarnya kedua-duanya SANGAT BERBEZA biarpun kita gunakan untuk merawati atau mencegah penyakit...

Jom kita baca apa pakcik Google dan makcik Wikipedia dah jumpa untuk kita...

Apa itu UBAT?

"Ubat ialah dadah atau bahan yang diambil untuk mengurangkan simptom atau mengubat sakit. Secara umum, ubat dibahagi kepada dua kumpulan; (1) tanpa preskripsi (OTC - Over the Counter atau 'Atas Kaunter'), iaitu ubat yang boleh dibeli di farmasi dan pasar raya tanpa sebarang halangan, dan (2) dengan preskripsi, iaitu ubat yang dibenar dan dicadangkan oleh doktor. Kebanyakan ubat OTC dianggap selamat untuk kebanyakan orang jika diambil seperti dalam arahan. Walaubagaimanapun, perbezaan yang tepat antara OTC dan preskripsi bergantung kepada bidang perundangan.
Ubat selalunya dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal. Ada sesetengah dadah telah dipatenkan, yang mana syarikat tersebut memegang hak milik untuk menghasil dan melesenkan sebatian dadah tersebut untuk tempoh masa tertentu. Ubat yang tidak berpaten, dipanggil ubat generik."
Dalam bahasa yang lebih mudah, ubat ni digunakan untuk mengurangkan simptom atau merawat sakit. Ubat juga ialah dadah...Dadah ialah bahan yang digunakan untuk merawat penyakit, mengurangkan simptom atau mengubasuai proses kimia di dalam badan untuk tujuan-tujuan tertentu. Penggunaan ubat yang berlebihan dan dalam jangka masa yang lama tidak baik untuk kesihatan. 

Boleh baca di sini....Kesan Sampingan Ubat

Suplemen pulak camana?
"A dietary supplement, also known as food supplement or nutritional supplement, is a preparation intended to supplement the diet and provide nutrients, such as vitaminsmineralsfiberfatty acids, or amino acids, that may be missing or may not be consumed in sufficient quantities in a person's diet. Some countries define dietary supplements as foods, while in others they are defined as drugs or natural health products.
Supplements containing vitamins or dietary minerals are included as a category of food in the Codex Alimentarius, a collection of internationally recognized standards, codes of practice, guidelines and other recommendations relating to foods, food production andfood safety. These texts are drawn up by the Codex Alimentarius Commission, an organization that is sponsored by the Food and Agriculture Organization (FAO) of the United Nations and the World Health Organization (WHO)." 

Makanan tambahan ni bertujuan untuk menyokong keperluan diet dan membantu menyalurkan nutrisi seperti vitamin, mineral, serat, asid lemak, asid amino yang memang kita tak boleh nak dapat dari sumber makanan harian ataupun menampung keperluan sebab kuantiti yang kita makan berkemungkinan tidak mempunyai nutrisi yang cukup malahan mengandungi lemak dan kalori yang tinggi sekiranya diambil dalam kuantiti yang banyak.

Anda boleh tanya diri anda, adakah anda memerlukan makanan tambahan?

Sekiranya YA, hubungi saya segera untuk mendapatkan konsultasi percuma berkaitan rangkaian produk Shaklee yang boleh anda dapatkan.

Rumaizah Zalkornain
ID 868610
Sms@Whatsapp: 016-551 9641



No comments: