Saturday, November 24, 2012

Vitamin Ibu Mengandung

Keperluan  vitamin bagi ibu mengandung sangat diketahui umum. Ini kerana seorang ibu yang mengandung memerlukan kuantiti nutrisi dan vitamin yang lebih bagi menampung keperluan vitamin bagi ibu dan bayi dalam kandungan.

Maka tak hairanlah kalau setiap kali  pergi pemeriksaan di klinik, ibu-ibu mengandung pasti dibekalkan dengan 4 vitamin wajib iaitu iron, b complex, vitamin c dan asid folik..hehe wajib dapat punya..kalau gi klinik swasta, obimin akan diberi..

Kenapa vitamin2 ni penting untuk ibu mengandung?macam yang di atas, untuk memenuhi keperluan nutrisi 2 jiwa.. ^_^

Ibu-ibu kena faham ye, nutrisi maknanya keperluan vitamin, mineral ye..bukan kuantiti makanan..bila sebut 'makan untuk dua orang' bukan maksudnya makan banyak sampai badan naik mendadak tapi nutrisi-vitamin dan mineral sahaja untuk 2 orang..jadi ibu kena makan makanan berkhasiat, kurangkan pengambilan makanan segera dan makanan manis, banyak makan buah , sayur dan minum air secukupnya..
Keperluan vitamin bagi ibu mengandung meningkat lebih sekali ganda berbanding ibu yang tidak mengandung. Begitu juga bagi ibu menyusu. Namun diingatkan supaya dapat mengawal pemakanan agar berat badan juga terkawal. Oleh demikian pengambilan vitamin tambahan sangat2 disyorkan buat ibu mengandung.



Set J-1:  Vitamin Ibu Mengandung 1st Trimester

1. Vitalea (multivitamin & multimineral)  lengkap dengan formulasi zat besi - memberi ibu tenaga, membantu mengurangkan gejala anemia. Ibu mengandung yang didapati mempunyai tahap haemoglobin yang rendah sangat disarankan mengambil vitalea.
2. B Complex lengkap dengan asid folik - mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B yang tidak terdapat dalam mana2 produk lain.
3. Vitamin C - konsep pelepasan masa menyebabkan setiap 100mg Vitamin C dilepaskan perlahan-lahan setiap jam. Ini supaya penyerapan dan kandungan vitamin C dapat dikekalkan dalam badan.
4. Ostematrix (kalsium, magnesium, vitamin D,  boron, mangan dll) - memenuhi keperluan kalsium ibu. Ibu mengandung memerlukan kira-kira 1000-1300mg kaksium setiap hari supaya menampung keperluan pembentukan tulang dan gigi bayi. Supplement kalsium perlu lengkap dengan elemen lain seperti magnesium serta vit D supaya penyerapan sempurna dan tidak menyebabkan mendapan logam dalam tubuh..hati2 memilih suplement kalsium dan pastikan ada sume unsur di atas dan bukan chelated mineral!



Set J-2: Vitamin Ibu Mengandung 2nd Trimester

1. Vitalea
2. B Complex
3. Vitamin C
4. Ostematrix
5. OmegaGuard - sumber omega3, DHA & EPA..melalui 3 peringkat penyulingan untuk memastikan tiada sebarang pemendapan logam yang bahaya untuk kesihatan. Mengandungi 1000mg omega-3 termasuk EPA dan DHA.

Ibu-ibu juga boleh menambah...

ESP (Energizing Soy Protein) - protein terbaik di pasaran. Mengandungi kesemua 9 asid amino perlu dan tak perlu yang tidak boleh disintesis oleh badan. Memperbaiki dan membina sel yang rosak dengan sel yang lebih sihat. Diperbuat dari soya nonGMO, selamat dan lazat. Dengan sel yang lebih sihat dapat meningkatkan kesemua zat vitamin yang diambil.


Pilihlah vitamin untuk ibu mengandung yang terbaik dan pastikan ia semulajadi dan selamat.


NOTA : Sekiranya ibu mengandung memilih untuk mengambil vitamin di atas, ibu tidak perlu lagi mengambil obimin atau vitamin yang dibekalkan oleh klinik kesihatan ye..namun, jika ibu-ibu mahu turut mengambil vitamin yang dibekalkan klinik kesihatan, insyaAllah tiada masalah kerana pengambilan vitamin tidak akan menjejaskan kesihatan...pastikan ibu-ibu minum air secukupnya supaya tiada masalah sembelit!


Rumaizah Zalkornain
Shaklee ID 868610
Sms@whatsapp 016-5519641
nur.rumaizah@gmail.com
Fb page: My Health Store

No comments: